No Way

15-12-2013 | Diari de Tarragona

Ja tenen pregunta! I data! I foto! Gairebé ho tenen tot, encara que els manqui el principal, el seny.

Aquest 12 de desembre el binomi Mas – Junqueras, acompanyats de vuit comparses, diuen que han aconseguit una “pregunta inclusiva” i que ara ha de ser “el govern de l’estat” qui ha de decidir que fa. Allò de la piloteta, saben? La decisió del Govern d’Espanya, el govern de tots, fins i tot dels qui el veuen com un enemic de la democràcia, està predeterminada per la mateixa democràcia que l’obliga a respectar escrupolosament el marc de l’estat de dret. Ho ha dit Rajoy i ho confirma Pérez Rubalcaba: no hi haurà consulta, ni referèndum d’autodeterminació, ni Catalunya esdevindrà un estat, i molt menys “amb majúscules”, encara que Mas no hagi explicat –potser perquè no l’interessa- que vol dir això.

Però els que han quedat retratats aquest dijous ho tenen clar: la piloteta encara roda i tiraran endavant, peti qui peti. Ho diu la vicepresidenta Ortega: si l’Estat –l’únic estat possible a Espanya, i per tant a Catalunya- no col•labora, “hi ha una sèrie d’instruments que encara no tenim i que, en funció del marc legal, haurem de desenvolupar”. Fum, fum, fum... Molt més espès que la boira. Oblida que ella mateixa és “l’Estat” i que, faci el que faci, ho haurà de fer dins de la legalitat.

Deixem-ho clar: la consulta –cap consulta que predetermini la secessió de Catalunya com volen fer els separatistes fotogènics- no es farà. Encara que s’hagi buscat enfortir el mite amb una referència mitològica, fent coincidir “la data” amb el vint-i-cinquè aniversari de la caiguda del mur de Berlin. Res a veure, i no ho veurem.

Sovint s’ha parlat de “xoc de trens”. Però hi ha un símil més acurat: Mas va al volant i Junqueras trepitja l’accelerador d’un gran autobús en que ens han pujat a tots els catalans. L’autobús va llençat, sense frens, i acaba de passar una senyal que potser el binomi conductor no ha entès: No Way!

Potser encara hi són a temps. No ho sé! El que tinc clar és que si no paren el xoc serà inevitable. Però xocaran contra el mur que hi ha al final del carreró sense sortida en que ens volen ficar a tots. Aquest mur es diu Democràcia i Estat de Dret. El marc legal que no respecten i que volen forçar amb una actitud determinista abocada al fracàs i al ridícul. Aquest sí, meteòric.